Friday, May 6, 2011

Marah itu mudah , Sabar itu Indah..

salam..

sungguh !! SUNGGUH !

tajuk tampalan ini menarik..

marah,semua orang akan dan selalu alami..

sabar,semua orang ada sifat itu.. tapi tak semua orang akan berjaya kecapi..

hidup ini penuh dengan pro dan kontra..

tiap satu apa yang manusia buat dan cipta.. ianya akan ada kebaikan dan keburukan.. tapi lihat pula apa yang ALLAH cipta.. TIADA satu pon yang cacat dan cela..

marah dan sabar.. dua perkara yang akan membawakan senyuman dan muncungan kepada manusia..

saya himpunkan hadis yang berkaitan dengan sabar serta marah ini :

“Bukan ukuran kekuatan seseorang itu dengan bergusti tetapi orang yang kuat itu adalah orang yang mampu mengawal hawa nafsu ketika marah.” - Hadis riwayat Bukhari

“Sabar yang sebenarnya ialah sabar pada saat bermula (pertama kali) tertimpa musibah.” – Hadith riwayat Bukhari

cukuplah dua hadis saya himpunkan..

pengalaman saya dalam aspek kesabaran dan kemarahan ini terlalu banyak..

TAPI semenjak perkara lepas banyak mengajar saya apa itu sabar,sekarang ini saya sudah mula bergerak setapak demi setapak kearah kesabaran..


sebab itulah TERIMA KASIH kepada yang lepas..

1 comment:

cupcake said...

betul..kme pandai controle mrh..^^

 
;